En ny dag

Har klivit upp efter en minst sagt orolig natt.
Själen lever rullan i tankarna & det är svårt att koppla av.
Nu är iallafall en ny dag här :)
 
Äter nu frukost & läste nyss Falu-Kuriren.
En artikel om hockeyspelaren Tobias Holm fastnar på näthinnan.
Han har själv drabbats av en hjärntumör för tre år se´n & vill nu hjälpa barn med cancer
genom att sälja en årskalender.
Jag bestämde mig genast för att ta kontakt med honom och fråga om jag kan vara till hjälp.
En oerhört fin julklapp där alla dom insamlade pengarna går till Barncancerfonden.
 
Läs det här:
"Tobias Holm - hockeyspelare i Borlänge - drabbades av en hjärntumör för tre år sedan och trodde att han skulle dö.

Nu hjälper han på olika sätt cancerdrabbade barn.

Tillsammans med lekterapin på Falu lasarett har han tagit fram en årskalender, som kommer att säljas till förmån för Barncancerfonden och Barncancerföreningen i Dalarna.

Tobias Holm, som spelar hockey i Borlänge, har tagit fram en årskalender för att hjälpa barn med cancer. På kalenderns bilder finns cancerdrabbade barn och ett antal idrottsprofiler från Dalarna. Pengarna som kalendern drar in gå till Barncancerfonden och Barncancerföreningen i Dalarna.

Hockeyspelaren Tobias Holm, med Borlänge som nuvarande klubbadress, drabbades för tre år sedan av en hjärntumör. Nu vill han hjälpa barn med cancer. Med hjälp av en framtagen årskalender ska 150 000 kronor dras in till Barncancerfonden. Lars Nilsson på Faluföretaget Strålins har varit med och sett till att göra kalendern möjlig.
– Idén om att hjälpa fler cancerdrabbade barn dök upp i höstas, och resultatet blev den här årskalendern. Det är många som ställt upp och hjälpt till på ett fantastiskt sätt, säger Tobias Holm engagerat.

Bakom sig har han en lång hockeykarriär med spel i klubbar som Kumla, Västerås, Leksand, Oskarshamn, Aalborg, Lindlöven, Kallinge/Ronneby och nu Borlänge.

Men säsongen 2008/09 provade han lyckan i Nordamerika och spel i ECHL med Wheeling Nailers, farmarlag till NHL-laget Pittsburgh Penguins.

Den 28 februari 2009 kom hans liv att förändras.

I matchen mot Trenton Devils åkte Tobias på en våldsam tackling och fördes till sjukhus för vidare undersökning.

Läkarna kunde snabbt konstatera att han åkt på en kraftig hjärnskakning, men röntgen visade också på en annan förändring.

En hjärntumör...

– En månad senare låg jag på operationsbordet. I 13 timmar höll läkarna på. Jag hade inte känt av tumören på något sätt innan, så det var tur i oturen att jag gav mig på fel kille i det andra laget. Tumören visade sig vara godartad, läkarna fick bort den, och jag har inte behövt genomgå någon cellgiftsbehandling. Däremot går jag på fyra kontroller per år, där jag undersöks med hjälp av magnetröntgen, men läkarna har inte hittat något mer, säger Tobias Holm.

På olika sätt har Tobias de senaste åren träffat på barn med cancer. Först var det en vän som hörde av sig vars 14-åriga son hade träffats av cancer.

– Jag besökte grabben och han visade upp en sådan glädje att bara träffa mig den första gången. Jag besökte honom flera gånger under sjukdomsperioden och kände att det gav mig väldigt mycket, säger Tobias.

I höstas var han även med i tv-programmet "Sofias änglar" där han träffade en 9-årig kille som drabbats av cancer.

– Det var då som idén väcktes om att kunna göra mer och hjälpa fler barn. Jag träffade på Maria Käll, som jobbar på Leksands IF:s marknadssida, och vi spånade idéer fram och tillbaks. Jag kom sedan i kontakt med Lars Nilsson på Strålins och beslutade oss därefter för att göra en årskalender. Min gode vän Anders Eriksson lovade att ställa upp som fotograf. Mats Hilldén på Falu lasaretts lekterapi stöttade också idén, säger Tobias Holm.

För några veckor sedan bjöds sju cancerdrabbade barn med till Leksand, för att se matchen mellan Leksand och Asplöven. Ejendals erbjöd två loger för barnen att vara i, och företaget Mat vid Siljan såg till att det bjöds på mat i form av pannkaka, hamburgare och annan mat som barn älskar.

I pressrummet togs sedan de bilder som nu återfinns i årskalendern. Förutom Tobias själv finns också andra idrottsprofiler med som Sanna Kallur, Magnus Svensson, Rikard Tynell, Daniel Tynell, Johan Ryno, Jennie Persson, Claes Björling, Stefan Olsson, Pelle Prestberg, Jens Bergenström och Gabriel Karlsson.

– Kalendern är tryckt i 1 500 exemplar och kostar 100 kronor. Alla pengar går tillbaka till barnen. Strålins har stått för en stor del av tryckkostnaden och sedan har fyra andra företag sett till att sponsra kalendern. Inledningsvis kommer jag att sälja den själv, säger Tobias Holm."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0