24/8 2006

Går tillbaka i tiden.....sisådär fem år ganska precis.
För fem år sen idag var jag pirrig & nervös.
Kanske lika pirrig som lilla Sara var innan hon somnade idag :)

Hon var planerad,lillsessan...och ack så välkommen!!

Graviditeten blev ju inte riktigt  som jag hade "planerat".
Om man nu kan planera sånt.....
Jag hade tänkt att jag skulle gå på mammayoga,massage varje
vecka osv,osv.

I vecka 21 fick jag en blödning,en ganska stor dessutom.
Åkte in till Falu lasarett BUMS.
Efter många om & men & konsultationer,så blev det ambulans
till Akademiska i Uppsala.
Fick stanna där en vecka & skickades sen hem med oro i bagaget.
Moderkakan hade "halkat ner".

"LIGG STILLA I SÄNGEN" hette det.
Sagt och gjort.

En vecka senare,natten till skolavslutningen,var det dags igen.
Nu var det en större blödning och ambulansen hämtade mig här hemma
för vidare transport till Uppsala IGEN.

Jag vet varför jag känner mig trygg på Akademiska.

Hem igen efter ca en vecka och då om möjligt strängare order.

Jag låg stilla i sängen & tittade i taket hela sommaren 2006.
Från början på juni till den 22:a augusti.
Det var det värt!!!

Den 22:a augusti var första gången jag tog en LITEN promenad
den sommaren.
Jag följde med Lisa över gatan till skolan.
Det var första skoldagen den terminen.

En MYCKET kort promenad för att så smått börja få lite kondis
inför bebisens födelse.
Natten mellan den 22:a & 23:e gick vattnet!!

Jag var i vecka 34 och ville INTE ALLS att bebisen skulle komma.
Inte än!
Vi åkte upp till BB för koll & dom skickade hem oss för att vänta
på värkarna.Det kom inga värkar.

Stannade hemma den 23:e & fick veta att dagen efter kl.8
skulle jag tillbaka och föda barn.
Det kändes på tok för tidigt.

Konstig känsla.
Minns ju hur det var när Lisa skulle komma:
det var värkar det!!

Jag vankade i korridoren på BB den dagen.
Hade inte särskilt jobbigt faktiskt.
Blev igångsatt på morgonen,men först efter lunch kom värkarna igång
ordentligt.

Det blev en ljuvlig förlossning.
Peter,jag & två barnmorskor.
Cd-spelaren gick i bakgrunden.
Jag minns vilken låt hon är född till,lillan.

Mitt i alltihop så var jag övertygad om att det skulle vara
något "fel" på bebisen.
Jag hade lunginflammation & mycoplasma i början av graviditeten.
Mådde pest i flera månader & hostade sönder två revben på kuppen.

Trodde det skulle vara nå´t "fel" och ändå var jag så lugn.

Klockan 17.54 den 24/8 2006 kom hon,
prinsessan Sara.
Så älskad och så välkommen!

Helt perfekt,såklart!!
Inga "fel" överhuvudtaget.
Såklart.

För andra gången i mitt liv var jag så lycklig!
Så lycklig och så ovetande.

Alla tankar som rusar igenom huvudet på en mamma.
Mitt barn-INGET ont ska få hända dig......


                         









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0